Monday, February 18, 2013

Berjaya Menculik Si Comel

Assalamualaikum...

Berdasarkan tajuk entry je mesti mempamerkan kejahatan aku kan. Sebenarnya aku tak lah sejahat yang korang sangka. Ecewah..
Aku bukannya culik bayi ke.. budak bawah umur ke apa. Tak culik anak sesiapa pun. So makcik makcik yang dekat luar sana tu jangan risau lah. Anak makcik semua selamat, insyaAllah. HaHa.. Kes menculik ni, memang betul pun aku dah menculik. Tapi bukan orang. Anak kucing yang aku culik sebenarnya. Kucing pun kena culik kan. Bahaya betul zaman sekarang ni. Kucing yang tak bersalah pun kena culik. Ishh...Ishh...Ishh...

Al kisah sebenarnya...

Semalam, aku , ibu dengan kakak aku pergi ke pasar. Jangan tanya pergi pasar tu nak buat apa. Tak kan nak shopping baju pulak kan. Lepas tu, kakak aku pun nampak lah anak kucing yang agak comel jugak. Lepas tu dia cakap dengan aku "bawak kucing tu balik nak tak ?". Aku pun tengok lah kucing tu, nak kata comel tu comel lah jugak. Tapi ekor dia kontot lah. (kalau tak tau apa tu kontot, korang boleh tanya je dekat pakcik google) . Lepas tu, kitorang pun perhati je lah kucing tu sebab nak bawak balik. Tapi segan nak ambik terus sebab orang ramai masa tu. So, aku dengan kakak aku pun buat-buat lah beli cendol kat tepi tu sambil perhatikan kucing tu then fikir macam mana nak ambik. Lepas je kitorang bayar cendol tu semua, kitorang pusing je belakang tengok kucing tu dah takda. Ni semua makcik jual cendol tu punya pasal, bungkus cendol lama sangat. Tak memasal je makcik jual cendol tu dipersalahkan. Then, kitorang pun pasrah and redha ke hadrat ilahi je lah. (wah..!! Ayat kau, macam ayat novel Setia Hujung Nyawa lah) .

Esoknya pulak masa aku dengan akak aku pergi kedai, tetiba akak aku cakap "apis, jom pergi pasar cari kucing semalam tu nak ?" . Aku pun fikir punya fikir. Lepas tu aku pun bawak je lah kereta pergi pasar. Sampai je dekat pasar tu takda orang. Kira line clear lah sebab selalunya hari minggu ada pasar minggu dekat tempat lain. So peniaga semua dah berambus meniaga dekat tempat pasar minggu tu. Aku pun bawak kereta slow sangat sambil cari-cari kot kot lah ternampak kucing tu melintas boleh kidnap terus bawak masuk dalam kereta. Lepas tu tetiba akak aku bersuara "kita ni dah macam sesuatu je bawak kereta slow slow sambil pandang kiri kanan" . Bila aku fikir balik betul jugak tu, dah macam penjenayah dah aku rasa. Aku pun jalan punya jalan, tetiba nak sekor kucing tengah duduk relax relax sebelah kotak. Aku brek kereta terus usha line tengok ada orang ke tak. Padahal memang takda orang pun, cuma ada lah pakcik tu tengah duduk berhampiran dengan kucing tu. Aku jalan dekat kucing tu, then terus ambik kucing tu bawak masuk dalam kereta tanpa menoleh kiri kanan. Masuk je kereta, tutup pintu terus pecut macam nak tercabut tayar kereta tu. HaHa.. Nampak sangat macam penjenayah kan. Padahal nak ambik kucing tu je. Dalam kereta tu aku dengan akak aku pun gelak sakan lah kan. Akhirnya misi aku nak kidnap kucing tu berjaya la jugak.

Nak tau apa nama kucing tu ? Nama kucing tu ialah " AJI BOY" !! Nak tau sebab apa ? Sebab masa bawak kucing tu balik, Ibu tengah tengok citer ajiboy. Tak lama lepas tu ibu tanya :

Ibu : apa nama kucing ni ?
Kaklong : Ajiboy lah.
Ibu : Haah lah, betul jugak tu.

Apa yang betul aku pun tak tau. Lepas tu melekat dan muktamad lah nama kucing tu " Aji boy " . Tak memasal je dapat nama tu. Nasib baik ibu tengok citer tu. Kalau ibu tengok citer yang tajuk dia pelik, tak ke kesian kucing tu dapat nama pelik. Kucing zaman sekarang pun nak nama yang glamour jugak kan.

No comments:

Post a Comment